Vlastní dílo - je to finanční nezávislost, možnost realizace vlastních řídicích talentů a nakonec výhodná investice. Rozjet byznys na franšize je snadnější než rozjet své dílo z nuly a vytvořit vlastní brand. Proto hotový podnik na franšíze opravdu splňuje očekávání.
Franšíza - je to převod práv užívání brendem, totiž jmenem kampaně. Ale franchisee - kupující franšízu - dostává není jen právo používat populární brand. Franchiser, to jest prodejce franšízy, poskytuje svému partneru technologie rozpracování, výrobní principy, byznys plán, marketingové propracování, kontakty dodavatelů a podmínky práce s nimi. Franchiser také bere na sebe všechnu práce po propagaci. V podstatě, princip franchisingu je v tom, že velky a známý podnik dává možnosti živnostníků rozjet byznys pod známým brandem a zajistí ho plnou podporou, a podnikatel-franchisee platí kampaně peníze - nejprve prvotní vklad, pak tz. “royalty”, to jest přesný úrok s prodejů.
Přesto, před investováním peněz do zahájení podnikání na franšíze, musíte prostudovat všechny výhody a nevýhody tohoto systému.
Plusy:
Nevýhody:
Nejprve byste se měli rozhodnout, co byste chtěli dělat. Mnozí odborníci přímo říkají, že je lepší vybrat si případ, ve kterém jste zběhlí a máte zájem - zvláště pokud je to váš první krok. Pokud nevíte nic o počítačích, nekupujte franšízu spojenou s tím tématem. Dávejte pozor na módu - vyberte obchody s oblečením a doplňky, chcete využít vědomosti získané ve Vaší době na ekonomické fakultě - věnujte pozornost franšize úvěrových organizací.
Kromě osobních předpokladů je třeba vzít v úvahu i finanční příležitosti. Koupit si franšízový podnik je snadné, ale mělo by být zřejmé, že některé franšízy jsou drahé a vyžadují významné finanční investice. Nejdražší jsou franšízové restaurace, hotely, hypermarkety a fitness kluby, maloobchodní prodejny jsou již výrazně levnější.
Můžete si zakoupit franšízový obchod mnoha způsoby. Nejzřejmější je použití vlastních zdrojů. Nejsou však vždy peníze na provedení první platby. Proto mnoho podnikatelů otevírá své podnikání tím, že přijímá bankovní úvěr. Ale existují i další možnosti - například investorуь může být samotná společností, která prodala franšízu. Je pravda, že je to možné pouze v případě, že potenciální franchisee je již zaměstnancem společnosti a samotná společnost praktikuje takový model vztahů se zaměstnanci. Iniciativní pracovník může být jmenován ředitelem pobočky a následně jeho vlastníkem.
Pokud tato možnost není pro vás, můžete přemýšlet o nalezení třetího investora. Fakt, že si zakoupíte franšízu, již dává šanci na úspěch poměrně vysokou - lidé jsou ochotnější investovat do propagovaných značek než do začínajících podniků, jejichž úspěch nemůže nikdo zaručit.
Existují celé společnosti, které prodávají franšízy, ale můžete kontaktovat prodejce přímo. Existuje mnoho podobných nabídek, ale lze je považovat za výhondné?
Zde jsou hlavní příznaky, že zakoupená franšíza bude přinášet zisk:
Ačkoliv žádná společnost nezaručuje, že to bude dobře - kupující sám musí vyvinout určité úsilí. Prozkoumejte trh, kde budete pracovat - existuje poptávka po zboží a službách které jste si vybrali, mnoho-li nabízí něco podobného, jaké jsou ceny a úroveň služeb u konkurentů.
Co dál? Jak již bylo řečeno, franchisery se zaměřují na dlouhodobou spolupráci, poskytují svým franchisee podnikatelský plán včetně prognózy prodeje a zisku, nákladů na organizaci prodeje zboží a režijních nákladů a také rozpočet požadovaných kapitálových investic. Standardní podnikatelský plán obvykle vyžaduje určité vylepšení, neboť se podmínky výrazně liší od města k městu.
Před tím jak si pronajmete a opravejte místnost, zjistěte požadavky stanovené ze strany prodejce k franchisee - mnoho firem striktně určuje oblast a umístění prodejny, design místnosti, složení zaměstnanců a mnoho dalších bodů. Někteří franchisery jsou ochotni pomoct při výběru místnosti a vyjednávání s pronajímatelem, mohou také poskytnout designový projekt. Nejzávažnější společnosti organizují výcvik personálu, nabízejí merchandiserské služby a dokonce organizují slavnostní otevření
Po otevření podniku se vztahy mezi franchiserem a franchisee neomezují na pravidelných royalty poplatcích - prodejní společnost se aktivně účastní v životě a rozvoje nového podniku. Franchiser zajišťuje marketingovou podporu, organizuje školení nových pracovníků a zdokonaluje své dovednosti, rozvíjí akcie stimulující prodej. Maloobchodní body dostávají konzultace kupujících o nákupu zboží, které bude poptáváno. A franchisee samozřejmě čeká na pravidelnou spolupráci s franchiserem v oblasti zadávání a dodávek zboží.
Informace připravil finanční supermarket Finrada.cz
Čtěte také
Potřebujete více finančních porady? Nechte si posílat novinky ze světa finance na svůj e-mail.
Kliknutim tlačitka „Přihlásit se“ jste se souhlasíte s chraněním a využiváním uvedených udaje.