Dostatečně hodně víme na hospodařeni s penězi v dospělosti ale co víme o našich dětech? V součastnosti Česká Spořitelna založila projekt Abeceda peněz v rámci průzkumu schopnosti dětí hospodařit s penězi.
Hlavním cílem je vyjastnit jak se děti hospodaří s kapesnými. Podle průzkumu České spořitelny polovina českých dětí již zkušenosti s dluhy má. Mnohé už se setkaly i s problémy s jejich splácením. V projektu Abeceda peněz, v němž se děti od základních škol učí, jak s penězi zacházet. Během letošního roku programem projde na 3500 školáků. Projekt usiluje o oficiální akreditaci ministerstva školství.
Pravidelné zhrůba 55 % děti dostává kapesné. Čtvrtina děti se zadlůžuje opakovaně. Podle průzkumu, české děti s penězi často nevyjdou. Tři čtvrtiny dětí znaji situace kdy si všechno utratily a přesto by si rádi neco koupily. Filip Hrubý upozorňujě: „Přesně polovina respondentů tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. Čtvrtina se zadlužila dokonce opakovaně,“ upozorňuje na výsledky průzkumu Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny. Většinou si podle něj děti půjčují od kamarádů. Zkušenost s tím má 68 procent z nich. Pětina respondentů zažila situaci, kdy měli problém půjčené peníze vrátit.“
Ale pokud nemají zrovna naspořeno, a touží si něco koupit, vyberou si čtyři z deseti školáků jinou, levnější, alternativu. Přibližně stejný počet se s rodiči domluví na spolufinancování. Každý osmý pak přemluví k nákupu rodiče. „Jen každé dvacáté dítě se rozhodne peníze postupně ušetřit,“ popisuje Filip Hrubý.
38 procent dětí má běžný účet v bance. Každé sedmé má zkušenosti s výběrem z bankomatu, každé šesté vyzkoušelo platbu kartou v obchodě. Platbu kartou na internetu už provádělo 6 procent dětí. 53 procent dětí má zkušenost pouze s hotovostí. V hotovosti je snadnější naučit děti zacházet s penězi.
Nejhlavnějším zdrojem informace o financích jsou pro ně stále rodiče poté jdou spolůžáky a sociální sítě. Děti se učí velmi rychle. Česka spořitelná proto spustila projekt Abeceda peněz aby přiblížit dětěm svět finance a hravou formou prohloubit jejích vědomosti týkající se hospodaření s penězi.
V ramci několikaměsíčního programu děti se seznamují se světem byznysu a učí se plánovat sve finance. „Naší ambicí je zvýšit finanční gramotnost u všech žáků základních škol v celé republice. Proto také usilujeme o oficiální akreditaci ministerstva školství programu Abeceda peněz,“ doplňuje Filip Hrubý. Celkem se v loňském pilotním ročníku do Abecedy peněz zapojila téměř dvacítka základních škol z celé republiky.
Zkušenosti ukazují, že vzdělávací projekty zaměřené na finanční gramotnost mají veliký smysl. „Průzkum nám potvrdil, že mladí lidé, kteří prošli podobnou aktivitou, rozumí financím lépe než jejich vrstevníci, kteří tuto zkušenost nemají,“ doplňuje Filip Hrubý. Zároveň banky a školy dlouhodobě vycházejí v průzkumech jako nejdůvěryhodnější zdroje, z nichž děti své znalosti čerpají. Bankou, která se nejvíce angažuje ve vzdělávání veřejnosti, je podle aktuálního průzkumu právě Česká spořitelna, uvedlo ji 38 procent respondentů.
Zdroj - Česká spořitelná
Zvětšovat finanční gramotnost je nutné nejen pro dětí ale i dospělých. Pro těch komu již 18 let, naš finančni supermarket nabizi kampaň Everyday + ktera poskytuje peníze rychle a bez problému. Tato kamapaň nasměřovaná na studenty vysokých škol kteři potřebuji peníze ihned.
Čtěte také
Potřebujete více finančních porady? Nechte si posílat novinky ze světa finance na svůj e-mail.
Kliknutim tlačitka „Přihlásit se“ jste se souhlasíte s chraněním a využiváním uvedených udaje.